Początkujący właściciele firm czy salonów kosmetycznych często nie zawracają sobie głowy przygotowaniem dokładnego planu marketingowego swojego biznesu. Powodem może być brak czasu lub po prostu uważają to za mniej ważne. Zbyt zajęci codziennymi obowiązkami, nowymi wyzwaniami czy napotkanymi problemami zaniedbują ten ważny aspekt, który pozwoli lepiej wypromować biznes i przyciągnąć nowych klientów.

Wyobraź sobie kogoś, kto właśnie przeniósł się do nowego miasta i szuka salonu, który spełni jego oczekiwania i będzie go odwiedzał regularnie. Jako właściciel salonu piękności z pewnością chcesz wygrać. Przy tak dużej konkurencji na rynku może być jednak trudno wyróżnić się i przyciągnąć uwagę nowych odbiorców.

Dobrze przygotowany plan reklamowy salonu kosmetycznego powinien być jednym z Twoich głównych priorytetów. Może on znacznie zwiększyć rentowność Twojego salonu, dlatego bardzo ważne jest, aby opracować przynajmniej podstawową koncepcję strategii.

Jak stworzyć plan marketingowy, który naprawdę pomoże rozwinąć się Twojej firmie kosmetycznej?

Najważniejsze na początku to opracowanie pięciu kroków, do których należy: identyfikacja, określenie celu, przygotowanie, realizacja i mierzenie.

Marketing firmy kosmetycznej/salonu kosmetycznego

Analiza i identyfikacja głównych celów reklamowych

Przeanalizuj trzy obszary, które wpływają na Twój biznes: stan salonu, swoich odbiorców oraz konkurencję. Identyfikując to wszystko, pomyśl:

  • Jakie są Twoje produkty lub usługi?
  • Co reprezentuje Twoja marka?
  • Jaka jest Twoja misja i cel?
  • Jakie są twoje mocne i słabe strony?
  • Jakie są Twoje najbardziej dochodowe usługi?
  • Czy osiągnąłeś swoje cele finansowe w zeszłym roku lub miesiącu?

Analizując swoich odbiorców, odpowiedz sobie na pytania:

  • Kim są Twoi docelowi klienci?
  • Jakie są ich potrzeby i obawy?
  • Jaki procent z nich wraca po inną usługę?
  • Jaki jest Twój rynek docelowy?
  • Czy większość Twojego zysku pochodziła z powracających klientów, czy też od nowych?
  • Co najbardziej lubią w Twoim salonie, a czego nie lubią i co sprawia, że nie chcą do Ciebie wracać?

Twoja konkurencja:

  • Kim oni są i jaka jest ich marka?
  • Które z ich pomysłów na wizerunek lubisz, a które nie?
  • Jak prezentują się w mediach społecznościowych?
  • Jakie są ich ceny i polityka sprzedaży?

Określenie celu działań marketingowych

Wyznaczenie sobie celu na nadchodzący rok może okazać się dosyć trudne. Pomyśl o tym, co jest dla Ciebie najważniejsze: czy jest to świadomość marki, czysty zysk finansowy, ilość nowych klientów, a może coś innego? Wyznaczenie określonego celu nie oznacza, że ​​całkowicie zignorujesz inne, ale na razie możesz skupić się głównie na nim.

Przygotowanie kampanii reklamowych

Większość strategii marketingowych dla salonów kosmetycznych lub fryzjerskich to w rzeczywistości przemyślany opis sposobu, w jaki promujesz swoją firmę. Celem jest uzyskanie spójnego przekazu marketingowego na wybranych platformach, takich jak reklama lokalna, środki masowego przekazu i różne kanały mediów społecznościowych.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zaplanowanie całego kalendarza na dłuższy okres. Na przykład, jeśli Twoim celem jest zdobycie większej liczby nowych klientów, możesz zaplanować pierwszy dzień wiosny z bezpłatną konsultacją. W planie marketingowym ustawiasz datę i szczegóły, np. miejsce, w którym zamierzasz ogłosić i promować to wydarzenie. W ten sposób można przygotować się dużo wcześniej i uniknąć robienia wszystkiego na ostatnią chwilę. Jeśli jakakolwiek sprzedaż, wydarzenie lub kampania będzie wymagała specjalnego przygotowania, będziesz gotowy na czas. Dzięki temu możesz zaplanować wszystko przez cały rok.

Po każdej z tych promocji prześledź jaki efekt przyniosły i zaktualizuj swoją strategię zgodnie z tym, które techniki się sprawdziły, a które okazały się klapą.

Pomyśl także o tym:

  • Gdzie przebywają Twoi potencjalni klienci?
  • Jak możesz zachęcić ich do odwiedzenia Twojej firmy?
  • Na którym kanale lepiej się skupić?
  • Kto zajmie się obsługą kont w social mediach?
  • Jakie rodzaje wydarzeń chcesz organizować?
  • Jaki jest Twój budżet?

Strona www i kanały mediów społecznościowych

Strona internetowa to prawdopodobnie pierwsza rzecz, na którą patrzą potencjalni klienci, szukając informacji o Twojej firmie. Jest to szczególnie ważne, ponieważ jeśli jej nie masz, ludzie zastanawiają się, czy Twoja firma to prawdziwy i legalny biznes, czy nie. Klienci mogą na niej uzyskać wszelkie istotne informacje, obejrzeć galerię prac, a także umówić się na wizytę online.

Przede wszystkim pomaga jednak znaleźć się w wyszukiwarce Google. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek jest jednym z najłatwiejszych i najlepszych sposobów na znalezienie się w Google.

Gdy masz witrynę internetową, możesz ją zoptymalizować pod tym kątem, używając słów kluczowych określających to, czego szukają potencjalni klienci. Ale nawet sam fakt posiadania strony internetowej pozwala innym na łączenie się z Tobą, co zwiększa prawdopodobieństwo, że ludzie znajdą Cię w Google.

Media społecznościowe dla firm kosmetycznych zwykle sprowadzają się do dwóch serwisów: Instagrama i Facebooka. Dobrze pamiętać również o innych wizualnych platformach takich jak Snapchat czy Pinterest.

Instagram jest idealny do stworzenia silnej marki poprzez styl dodawanych zdjęć, rodzaj treści, a nawet filtry i kolory, których używasz. Idealnie nadaje się do zamieszczenia portfolio i zdjęć produktów czy zadowolonych klientów. Dodawanie hashtagów skutecznie zwiększa zasięgi i rozwija biznes.

Facebook natomiast oprócz interakcji oraz zamieszczania wideo, które zwiększa zaangażowanie i komentarze pozwala zamieszczać reklamy. Jeśli są wykonane prawidłowo, idealnie będą promować Twoją firmę.

Marketing e-mailowy i smsowy

Kolejnym dobrym sposobem na utrzymanie kontaktu z klientami jest marketing e-mailowy. Regularnie pobieranie adresów e-mail i wysyłanie newsletterów co najmniej raz w miesiącu, pomaga informować, edukować i pozostawać w kontakcie z klientem.

Salony kosmetyczne często wysyłają automatyczne przypomnienia o spotkaniach za pośrednictwem wiadomości tekstowych. Jeśli to zrobisz, musisz mieć numery telefonów komórkowych swoich klientów i pozwolenie na kontakt. Przy okazji wykorzystaj je do wysyłania najnowszych promocji.

Realizuj i mierz efekty

Mierz efekty każdej kampanii, wyciągaj wnioski i wdrażaj je jak najszybciej. Nie czekaj na kolejny rok i kolejny plan marketingowy. Utrzymanie kontroli nad liczbami może być bardzo trudne, dlatego najlepiej korzystać z narzędzi do śledzenia swoich poczynań typu Google Analytics.

Bądź realistą i nie spiesz się, aby zrealizować wszystko od razu. Efektów nie uzyskasz szybko, bo nawet najlepszy plan marketingowy salonu kosmetycznego nie przyniesie Ci od razu zysku. Bądź też elastyczny, a w miarę upływu czasu prawdopodobnie zauważysz, że niektóre elementy Twojej strategii działają lepiej niż inne. Będziesz musiał odpowiednio dostosować swoje plany. Ponadto możesz napotkać pewne przeszkody lub nawet nie być w stanie wykonać niektórych zadań. Nie przejmuj się tym, ponieważ Twój plan marketingowy powinien być pomocnikiem i wskazówką, a nie księgą sztywnych przykazań.

0/5 (0 Reviews)