Podstawy doboru celi i narzędzi w Social Media

Na początek należy zadać sobie pytanie, jaki cel ma przyświecać prowadzeniu działań w social mediach. Pierwsza uwaga: to kanał, który można wykorzystać skutecznie lub istnieć “bo inni także mają swoje strony”. Inaczej prowadzi się komunikacje, sprzedając produkt, inaczej buduje się świadomość marki i długofalowe relacje z klientami. W pierwszym przypadku będą to formy stymulujące podaż, w drugim trzeba przestawić myślenie na kreatywność, często dostosowując komunikacje do medium i użytkowników, gdzie występujemy. Sprawdźmy, czy posiadamy w zespole osoby, które mogły by samodzielnie prowadzić profil firmowy, bo znajomość branży czy prędkość reakcji w przypadku pytań od klientów lub kryzysów, może okazać się nieoceniona.
Wyznaczona osoba musi posiadać kilka cech i umiejętności, które skutecznie umożliwią i ułatwią pracę z social mediami:

Jakie cechy wyróżniają osoby zajmujące się Social Media?

– Podstawowa umiejętność obsługi programów graficznych, bo nie od dzisiaj wiadomo, że wpisy z np. interesującym zdjęciem z podpisem, są lepiej odbierane przez użytkowników. Darmowe narzędzia typu Canva w zupełności do tego celu wystarczą https://www.canva.com/pl_pl/
– Umiejętność wykonania atrakcyjnych fotografii. Są branże, które bez dobrych zdjęć, nie będą w stanie zaistnieć, kto widział potrawy restauracyjne zfotografowane przy użyciu telefonu komórkowego przy słabym świetle, ten wie o czym mowa. Taką branżą jest także moda. Jeśli wraz z umiejętnościami foto idą w parze z edycją wideo – mamy prawie pewny sukces.
– Systematyczność. Należy opracować wstępny media plan określający częstotliwość wpisów oraz tematykę, podzielić materiały ze względu na cel od osiągnięcia a następnie… działać. Bez względu na natłok innych obowiązków/
– Zimna krew. W funkcjonowaniu firmy, prędzej czy później dojdzie do rozbieżności zdań z klientem. Jeśli pojawią się negatywne komentarze, jest ciężko zachować obiektywizm. Najgorsze, co można zrobić w takiej sytuacji to wdać się w nieopotrzebne pyskówki.
– Kreatywność. Męczą Cię kolejne zdjęcia śmiesznych kotków czy posty dotyczące picia kawy? Twoich klientów też będą męczyć.

Jeśli jednak nie masz w zespole osoby, która posiada w/w cechy, czasu lub po prostu chęci, pozostają dwie opcje:
– freelancer
– agencja social media

Na co zwrócić uwagę przy doborze osoby lub firmy, zajmującej się social media?

– Dyspozycyjność
Jedna z najważniejszych cech, odróżniających firmy i freelancerów od osób, które prowadzenie profili w social media traktują jako sposób na dorobienie do pensji. W sytuacji, kiedy wybucha kryzys, pojawia się negatywna czy szkalująca wypowiedź czy poprostu zapytanie o produkt lub usługę, dyspozycyjność jest na wagę złota. Czas na reakcję, odpowiedź powinien być zawarty w umowie.

– Kompetencje
Rzadko zdarza się, że jedna osoba posiada umiejętności graficzne, copywritterskie i np fotograficzne. Warto przyjrzeć się firmie, jej dotychczasowej działalności i zwrócić uwagę na kompetencje i talenty osób tam pracujących.

– Portfolio
Kiedy decydujemy się na współpracę z firmą, lub z freelancerem- poprośmy o portfolio. Dlaczego? Bo niemal zawsze należy weryfikować wyniki. Jak w przypadku social media ocenić wynik? Tu powinniśmy wrócić do pierwszego paragrafu, jeśli naszym celeme jest osiągnięcie zasięgów, like~ów czy innych czynników- sprawa jest prosta. Do boju!

WYCEŃ   USŁUGĘ