Rebranding firmy to proces modyfikacji wszystkich, bądź niektórych elementów składowych przedsiębiorstwa: marki bądź wielu marek, (na które składa się ich nazwa, logo, slogan, opakowanie,) procedur, wartości, narzędzi komunikacji, strategii marketingowej itp.
Istnieją dwa typy rebrandingu:
- Proaktywny – przedsiębiorstwo dostrzega szanse rozwoju, wzrostu, podniesienia poziomu innowacyjności i konkurencyjności, dotarcia do nowego rynku i grupy odbiorców
- Reaktywny – istniejąca już marka musi ulec zmianie z powodu:
- fuzji lub przejęcia,
- kwestii prawnych,
- utraty znaczącej części udziałów w rynku,
- złej reputacji spowodowanej na przykład oszustwem w celu zaszkodzenia konkurencji, wszelkiego rodzaju oskarżeniami o niewłaściwą praktykę biznesową, nieudaną reklamą.
Główny cel rebrandingu to dodanie określonych wartości marce, bądź przeniesienie nacisku na jej konkretne walory, a także zaakcentowania zmian, które zaszły w firmie. Proces zmiany dotychczasowego wizerunku firmy wynika z potrzeby dostosowania się do potrzeb innej grupy odbiorców lub do przemian zachodzących wewnątrz branży. Tzw. “odświeżenie” wizerunku firmy ma na celu wywołanie nowych, bardziej pozytywnych odczuć związanych z marką oraz przystosowanie się do zmiennych warunków na rynku.
Rebranding uznaje się za proces mający pomóc firmie, lecz wiąże się z nim również ryzyko. Odbiorcom może bowiem nie spodobać się nowy wizerunek. Dlatego też przeprowadzenie skutecznego rebrandingu wymaga solidnego przygotowania i współpracy specjalistów w tej dziedzinie.