Pierwszy etap wyceny: koncepcja i określenie zaawansowania produkcji filmowej

Postanowiliśmy bardziej szczegółowo skupić się na elementach, od których zależy ostateczny koszt stworzenia wideo do wykorzystania zarówno w internetowych kanałach dystrybucji (YouTube, Facebook, www) jak i w kontakcie bezpośrednim z klientem (spotkania, targi, konferencje, siedziba firmy).
Koszty realizacji filmowej mogą być naprawdę różne. Wszystko zależy od tego, jakie są Twoje potrzeby i oczekiwania, jaki ma być cel filmu dla Twojego biznesu oraz jakim budżetem dysponujesz.

Patrząc na firmowe strony internetowe czy fanpage marek na Facebooku spotykamy liczne realizacje własne firm o różnym stopniu zaawansowania, filmy reklamowe czy sprzedażowe stworzone przez profesjonalistów, czy w końcu wysokobudżetowe kampanie wideo rynkowych gigantów takich jak np. IKEA.

Na początku drogi do Twojego filmu – czyli w fazie developmentu – pojawiają się liczne rozmowy o Twoich potrzebach i celach, jakie ma spełniać wideo w Twoim biznesie. Na tej podstawie ustalana jest koncepcja i tworzony scenariusz, na podstawie którego można określić liczbę dni zdjęciowych – jedną z głównych składowych kosztu produkcji – oraz zaplanować cały proces realizacji wideo.

Co wpływa na cenę filmu

cena filmu reklamowego

Ilość osób do obsługi, ilość dni zdjęciowych, sprzęt, scenariusz, koncepcja. To wpływa na cenę filmu.

Poza ilością dni zdjęciowych należy ustalić, w jakich i ilu miejscach musi pojawić się ekipa realizacyjna w celu nagrania poszczególnych części materiału filmowego. Mnogość lokalizacji podnosi koszt produkcji filmu. Z lokalizacją łączy się również zaplanowanie odpowiednich plenerów oraz scenografii potrzebnej do odegrania poszczególnych scen. Koszty są każdorazowo indywidualnie wyceniane. Zdarza się, że pewne lokalizacje udaje się rozliczyć w barterze z właścicielem powierzchni czy lokalu. W skład scenografii wchodzi odpowiednie – ustalone wcześniej – oświetlenie, a także kostiumy i charakteryzacja aktorów oraz potrzebne dekoracje i rekwizyty.

Do lokalizacji oraz warunków, jakich wymagają poszczególne sceny w Twoim filmie, należy dobrać odpowiedni sprzęt filmowy. Z ilością kamer, dronów, kranów i innego sprzętu związana jest wielkość ekipy filmowej. Każdy dodatkowy specjalista to dodatkowy koszt liczony od ilości dni spędzonych na planie filmowym. Poza ekipą techniczną potrzebną do opowiedzenia Twojej historii za pomocą światła, na planie pojawiają się aktorzy, modele lub/i statyści – ich wynagrodzenia stanowią kolejną składową kosztu produkcji filmu.

Po zakończeniu zdjęć, twórcy Twojego filmu przystępują do działań montażowych. Tu w koszty wlicza się pracę montażysty, udźwiękowienie filmu, mastering, animacje (choćby tak najprostsze jak dodanie logotypu i podpisów) i korekcję barwną. Poza występującymi aktorami może pojawić się potrzeba dodania narracji lektorskiej (w języku polskim lub obcym) oraz napisów. Elementem montażowym jest również wybór i zakup licencji na muzykę lub jej dedykowane skomponowanie umieszczoną w wideo.

Ostatnią kwestią, za to bardzo ważną i zawsze jasno określoną w umowach o produkcję wideo jest przekazanie praw autorskich. Należy ustalić zakres wykorzystania przez Ciebie materiału filmowego. W umowach zawiera się również informacja dla twórców, w jakim stopniu mogą pochwalić się stworzonym wideo w swoim portfolio i innych kanałach. Są bowiem klienci, których obowiązują tajemnice handlowe i korporacyjne zakazujące publikacji materiału wideo w miejscach innych niż jasno wytyczone. W takiej sytuacji twórcy najczęściej mogą pochwalić się jedynie logo i nazwą firmy, z którą współpracowali.

Ile za film? Podsumowanie

Podsumowanie: nie da się jednoznacznie ocenić wartości każdego filmu. Wszystkie produkcje filmowe zawsze rozpatrywane są indywidualnie i w pełni dopasowane do potrzeb klienta, z uwzględnieniem jego możliwości finansowych. Większość kosztów zawiera przedziały cenowe, którymi można w razie potrzeby manewrować. Tak naprawdę punktem wyjścia planowania wszystkich kosztów związanych z produkcją wideo jest koncepcja i scenariusz.

Cennik produkcji filmowej Agencji DirtyDot

 

 

0/5 (0 Reviews)