Pod tym technicznie brzmiącym pojęciem może kryć się wiele terminów, które będą różne dla podmiotów działających w sieci. Z definicji jest to wskaźnik który mierzy skuteczność podjętych działań jako ilość pożądanych czynności, który wykonuje klient odwiedzając naszą stronę – inaczej cel będzie określany dla sklepu internetowego gdzie konwersją będzie zakup oferowanego produktu, inaczej w przypadku bloga gdzie sukcesem będzie zapis użytkownika do newslettera. Dla firm świadczących usługi będzie to z dużą dozą prawdopodobieństwa przejście do zakładki „kontakt” a w efekcie zapytanie ofertowe lub propozycja współpracy.
Posiadając określony budżet na reklamę należy zastanowić się jak najbardziej efektywnie wydać pieniądze uzyskując zwrot poniesionych kosztów oraz zysk z pozyskania nowych klientów czy sprzedaży produktu. Najczęściej popełnianym błędem w przypadku pozycjonowania, kampanii Adwords czy nawet klasycznych kanałów komunikacji jest próba zbyt szerokiego dotarcia do potencjalnych klientów, skupianie się na ilości z pominięciem jakości.
Przykładem może być kampania dla fotografa, przy pozycjonowaniu frazy kluczowej „fotografia” wg narzędzia propozycji słów kluczowych z zaznaczoną opcją „wyszukania ścisłe” otrzymamy 165 000 wyszukań miesięcznie.
Przy czym zakładając że nasz fotograf mieszka w Lublinie i zajmuje się głównie fotografią ślubną zapłaci za taką frazę przykładowo 1000 zł z czego z całych tysięcy odwiedzin zyska jedynie 3 klientów. (oraz wieczną sławę osoby, która ma za dużo pieniędzy:) Jeśli jednak dobierzemy frazy skupiając się na grupie docelowej i zdecydujemy się na „fotograf ślubny Lublin” uzyskamy z 1000 wyszukań miesięcznie 300 odwiedzin z czego np 25 zdecyduje się na kontakt. Przy miesięcznym koszcie rzędu 600 zł można mówić o dobrze wydanych pieniądzach oraz że posiadamy dobry wskaźnik konwersji.