Mimo faktu, iż sklepy odzieżowe spotkać możemy dosłownie na każdym rogu ulicy, przedsiębiorcy chętnie otwierają kolejne butiki. Warto jednak przed otwarciem własnego biznesu wziąć pod uwagę kilka istotnych aspektów. Celem tego artykułu jest poruszenie najistotniejszych kwestii, dzięki którym będziesz w stanie opracować strategię przed otwarciem własnego sklepu.

Marketing dla sklepu z odzieżą

Marketing dla sklepu z odzieżą

Pomysł na siebie. Sklep online z odzieżą. 

Niebanalny pomysł i elementy wyróżniające nas od konkurencji to znacznie łatwiejsza droga do osiągnięcia sukcesu. Często obserwujemy sytuację, w której na jednej ulicy otwiera się parę sklepów z podobnym asortymentem, a następnie część z nich jest zamykana. Jeśli natomiast jeden z właścicieli wyróżniłby się czymś, (na przykład asortymentem plus size, czy sprzedażą butów, a nie jedynie odzieży) być może zdołałby utrzymać się na rynku. Warto wziąć pod uwagę, jak innowacyjność czy kreatywność wpłynąć może na zainteresowanie twoim sklepem. 

Opracowanie strategii marketingowej w 4 krokach 

Konstruując strategię marketingową, należy przejść przez 4 etapy planowania. Pierwszym jest odpowiedź na pytanie: 

  • „Gdzie działamy?”. Tu nieopisaną rolę odegra analiza rynku. Ważnym aspektem tego działania jest zrozumienie procesów rynkowych, takich jak popyt i podaż (na przykład jak zachowa się krzywa popytu w sytuacji, w której zwiększymy cenę naszych produktów). 
  • Kolejnym krokiem jest analiza segmentu docelowego i jego potrzeb. Segmentacja jest procesem polegającym na podziale rynku na względnie jednolite grupy konsumentów. Dzięki takim działaniom firma w lepszy sposób może dopasować swój asortyment do potencjalnych odbiorców. Warto przeanalizować, jakie grupy klientów dominują w twojej okolicy. Być może występuje zbyt mała liczba butików dla osób plus size, i będzie to idealna szansa dla twojego biznesu. 
  • Kolejnym krokiem jest analiza konkurencji. Zapoznanie się z działaniami innych firm pozwoli przewidzieć nam ich działania, a także pozwoli uniknąć popełniania podobnych błędów. Po tym etapie powinniśmy mieć zbudowaną kompletną listę przedsiębiorstw konkurencyjnych. 
  • Czwartym etapem budowania strategii jest określenie naszej oferty. Na tym etapie powinniśmy zaplanować nasz asortyment oraz skonstruować cennik. Przejście przez powyższe etapy z pewnością ułatwi otwarcie nam swojego wymarzonego sklepu. 

Realizacja założeń strategii sklepu online z odzieżą

Po przejściu przez skonstruowanie strategii marketingowej nadchodzi czas realizacji swoich założeń. Warto rozpocząć go od opracowania nazwy.

Musi być ona kreatywna, chwytliwa i łatwa do zapamiętania. Przykładami nazw marek, które z łatwością zapamiętamy, są: 

  • ZARA, 
  • Nike czy 
  • Wojas. 

Będąc już w posiadaniu chwytliwej nazwy, możemy przejść do wykreowania swojego logo. Myśląc o danym sklepie, powinniśmy od razu skojarzyć ją właśnie za pomocą logo. Gdy ktoś opowiada nam, że kupił buty marki Adidas, od razu przed oczyma mamy trzy paski. Podobnie dzieje się w przypadku koszulki z Pumy czy bluzy zakupionej w sklepie Reeboka. Nieodłączną cechą logo i nazwy jest także odpowiednio dobrana kolorystyka. Czerwień w przypadku szyldu marki H&M czy różowy szyld Tally Weijl to kolejne skojarzenia związane z tymi sklepami.
Powyższe przykłady w doskonały sposób obrazują, jak istotne jest opracowanie dobrej nazwy, logo, a także dopełnienie całości odpowiednią kolorystyką. 

Kolejnym krokiem realizacji założeń jest opracowanie strony internetowej. W przypadku sklepów odzieżowych witryna pozwala nie tylko dotrzeć do naszego punktu, ale może być także jednym z kanałów dystrybucji. Coraz częstszym zjawiskiem panującym w tej branży jest sprzedaż internetowa. Tu należy wziąć pod uwagę fakt, że klienci korzystający właśnie z tego kanału nie mają możliwości przymierzenia, ani dotknięcia danego produktu. Dokonują więc zakupu przede wszystkim „wzrokiem”. W związku z tym nieopisaną rolę w przypadku e-sprzedaży odegrają fotografie. Muszą być one dobrej jakości oraz w atrakcyjny sposób przedstawiać nasze produkty. Zdjęcia niewyprasowanych sukienek, niedbale rozłożonych na podłodze, z pewnością nie zachęcą potencjalnych klientek do zakupu danego produktu. 

Twoja strona internetowa powinna być zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. 

Nieodłącznym elementem każdej firmy są social media. Liczba użytkowników Facebooka szacowana jest na 1,5 miliarda- korzyści z tytułu prowadzenia tu konta mogą więc być naprawdę duże. Kluczem do sukcesu jest tu regularna publikacja wpisów na wysokim poziomie. Język dopasowany do grupy odbiorców, fotografie dobrej jakości oraz treści dobrej jakości to podstawa dobrego postu. 

Jak wykonywać fotografie ubrań?

W przypadku wykonywania fotografii do odzieżowego sklepu internetowego bardzo istotna jest jakość naszych zdjęć. Tu ogromną rolę odegra więc dobry sprzęt. Prezentowane ubrania muszą być wyprasowane oraz starannie wyeksponowane (częstą praktyką w tej branży jest prezentowanie ubrań na modelce). Zwróć uwagę na odpowiednie tło. Dobrym pomysłem są jasne, jednolite ściany, które nie rozpraszają potencjalnego klienta. Przestrzeń, w której wykonywane są fotografie, musi być dobrze oświetlona. W przypadku fotografowania przedmiotów zwróć uwagę na perspektywę. Zdjęcia płaskich obiektów (takich jak kolczyki) lepiej jest wykonywać z górnej perspektywy. Torebki czy buty warto natomiast fotografować z różnych pozycji tak, aby wyeksponować wszystkie ich cechy (wnętrze, boki czy zapięcia).

Pozycjonowanie to podstawa

Pozycjonowanie to działanie polegające na osiągnięcie przez daną stronę internetową jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google. Wpisując hasło „sklep odzieżowy” w wyszukiwarkę, niektóre butiki znajdują się na liście wyżej od innych. To właśnie zasługa pozycjonowania. Wysokie ustawienie w wyszukiwarce zależne jest między innymi od: 

  • ilości treści na stronie,
  • częstotliwości dodawania treści,
  • unikalności tych treści,
  • szybkości ładowania witryny,
  • optymalizacji kodu HTML strony.

Często więc działanie to zleca się wyspecjalizowanym firmom, które w profesjonalny sposób umiejscowią nasze przedsiębiorstwo na liście Google. 

Analiza osiągnięć 

Realizacja zamierzonych działań to jeszcze nie wszystko. Kolejnym bardzo istotnym krokiem jest analiza osiągnięć. Badaj statystyki, sprawdzaj zasięgi swoich postów, sprawdź jak cena twoich produktów, wpływa na popyt na nie. 

Dany produkt nie cieszy się zbyt dużym zainteresowaniem? Zapewne warto z niego zrezygnować. Pamiętaj także o zjawisku sezonowości. Kostiumy kąpielowe w okresie jesiennym nie będą cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, jak w przypadku sezonu wiosenno-letniego. Każde założenia można modyfikować, i dostosowywać do aktualnie panującej sytuacji na rynku.

Promocja sklepu odzieżowego wymaga dużej ilości czasu i umiejętności. Często działania te zleca się agencjom marketingowym, jako że nie każdy właściciel sklepu jest także specjalistą w dziedzinie fotografii czy social mediów.