Na początku roku wiele firm logistycznych koncentruje się na opracowaniu swojego planu marketingowego. Ich celem jest zwiększenie sprzedaży poprzez określone działania promocyjne i reklamowe.
Dla firm, które są odpowiedzialne za transport towarów z punktu A do B, opracowanie planu marketingowego powinno być procesem cyklicznym i szczegółowym. Istnieje wiele ogniw tworzących niezawodny i wydajny łańcuch dostaw oraz wiele przeszkód, które mogą spowodować jego zerwanie. Solidny plan łączy wiele strategii marketingowych, aby móc sprawnie działać i zagwarantować sukces w postaci potencjalnych klientów, wyższego zwrotu z inwestycji i większej sprzedaży.
Oto przykład 6 kroków, które firmy logistyczne powinny wykonać, aby opracować dobry program marketingowy:
Określ swoją ofertę usług.
Oferta prezentująca Twoje usługi powinna być jasna i konkretna. Pozwoli to uniknąć później problemów z niedostateczną realizacją usług sprzedawanych klientom. Przy tym odpowiedz sobie na pytania:
- Czy dostarczasz surowce, czy gotowe produkty do konsumentów?
- Z jakich środków transportu korzystasz?
- Jaki rodzaj technologii i śledzenia towarów i usług świadczysz?
- Czy przewozisz towary w kraju, czy na świecie?
Wyznacz swój rynek pierwotny i wtórny.
Zarządzasz logistyką przedmiotów fizycznych, takich jak żywność, materiały, elektronika, sprzęt lub
płyny? Określ rynek, na który będziesz kierować swoje usługi. Będzie on zależał od Twoich możliwości i zdolności w zakresie obsługi materiałów, produkcji, pakowania, zapasów, transportu, magazynowania i bezpieczeństwa.
Ważne jest, aby określić swoje cele na rynku pierwotnym i wtórnym i co roku ponownie analizować swoje możliwości. Rynek zmienia się w czasie, podobnie jak demografia, która potrzebuje Twoich usług logistycznych. Dokonując ponownej oceny rynków podstawowych i wtórnych, będziesz w stanie lepiej dostosować budżet i cele marketingowe, a co za tym idzie, zwiększyć zwrot z inwestycji.
Poznaj swoją konkurencję
Każda firma ma swoją konkurencję, niezależnie od tego, jak niszowe mogą być jej usługi. Poświęcenie czasu na dokładną analizę konkurencji może pomóc Twojej firmie logistycznej udoskonalić jej pozycję.
- Kim są Twoi konkurenci?
- Czy istnieją firmy, które uważasz za najlepsze na rynku?
- Co oferujesz, czego nie mają Twoi konkurenci? Jak możesz zaoferować to inaczej lub lepiej?
Przedstaw swoją atrakcyjną propozycję
Po zdefiniowaniu konkurencji spróbuj określić, co wyróżnia Twoją firmę i przedstaw to w atrakcyjny dla klientów sposób. Może to być niższa cena lub nowsza technologia, może być wydajność lub dodatkowa gwarancja.
Pomyśl, co tak naprawdę wyróżnia Twój biznes w dziedzinie zalewanej przez konkurencję oferującą podobne produkty lub usługi? Spróbuj określić przewagę Twojej firmy. Czy wyróżniają ją jakieś procesy lub produkty, które można dostarczyć klientom? Na początek warto zadać sobie pytanie: Co mówią o nas nasi najbardziej zadowoleni klienci? To pomoże Ci określić rynek docelowy i jego potrzeby.
Określ swój budżet marketingowy
Zaplanuj, ile pieniędzy chcesz wydać na marketing i jak nim rozdysponujesz. Czy podzielisz budżet na określone rynki, czy też zostanie on przeznaczony na promocję firmy jako całości? Twoja strategia marketingowa i cele zależą od tego, na czym się koncentrujesz, dlatego ważne jest, aby na wczesnym etapie procesu ustalić kierunek i dopasować budżet.
Opracuj plan
Po zaplanowaniu budżetu określ, jakich kanałów marketingowych użyjesz do promowania swojej atrakcyjnej oferty na rynkach docelowych. Gdzie możesz się reklamować i na jakich branżowych targach i konferencjach możesz uczestniczyć?
Zawsze bądź widoczny tam, gdzie mogą być potencjalni klienci. Dzisiaj na rynku istnieją szerokie możliwości promocji online. Jest to najszybszy sposób dotarcia do odbiorców.
Nasz potencjalny klient w pierwszej kolejności szuka opinii o przewoźniku w sieci i sprawdza jego stronę internetową. Jej brak wzbudza podejrzenia i nieufność w stosunku do firmy, zazwyczaj wtedy rezygnuje on ze współpracy. Koniecznością jest więc stworzenie takiej witryny.
Warto także korzystać z mediów społecznościowych typu Facebook. Oferuje on możliwości reklamowe i gromadzi dane kontaktowe klientów zainteresowanych współpracą.
Dobrą taktyką marketingową w sieci jest także e-mail marketing. Przy minimalnych kosztach dociera bezpośrednio i szybko do klienta i pozwala na rozwój przedsiębiorstwa.
Analiza wszystkich działań
Działania marketingowe dla firmy logistycznej nie muszą być ani bardzo kosztowne, ani czasochłonne. Zamiast szukać ekspresowych rozwiązań, poświęć trochę czasu na przejrzenie obecnych strategii i zobacz, co działa, a co nie.
Porównaj swój wizerunek marki, witrynę, SEO, public relations, media społecznościowe i działania marketingowe z konkurencją i standardem w branży, aby zobaczyć, co można poprawić.
Wystarczy trochę zaangażowania i wiedzy, aby niedużym kosztem poprawić ogólną kondycję przedsiębiorstwa.