Brak wystarczającej empatii
Nie wystarczy napisać: „Oferujemy kompleksową obsługę z zakresu opieki nad osobami starszymi”, wkleić dane kontaktowe i obserwować kolejne przelewy na rachunku bankowym. Jednym z najczęściej spotykanych błędów jest brak empatii w stosunku do odwiedzających naszą stronę. Zanim stworzysz odpowiednią ofertę, zastanów się, co może interesować innych, uwzględniając przy tym całkowitą niewiedzę klienta. Opisz proces realizacji usługi czy produkcji. Postaraj się, aby wyróżnić się na tle konkurencji, nigdy i przenigdy nie kopiuj informacji z innych witryn – nie tylko jest to nieetyczne, ale powoduje zagrożenie wystąpienia duplicate content, co w efekcie zaowocuje niższymi pozycjami w wyszukiwarce Google. Zdarza się, że gdy podejmiemy się usługi pozycjonowania i osiągniemy zamierzony efekt, pomimo dobrania słów kluczowych generujących potencjalnie wiele odwiedzin, nadal nie odnotujemy zwiększenia konwersji w postaci nowych zamówień usługi czy produktu.
Drodzy Klienci, żadne sztuczki nie wystarczą, jeśli nie macie atrakcyjnych treści. Dotyczy to tak samo opisu asortymentu czy strony hobbystycznej traktującej o hodowli rybek akwariowych. A tutaj kilka słów więcej na temat budowania zawartości serwisu internetowego.
Brak zainteresowania analizami zachowania klienta na stronie
W większości przypadków właściciel strony ogranicza się do pobieżnego zanotowania liczby unikalnych użytkowników w danym miesiącu. Ci bardziej zaawansowani porównają analogiczny zasięg czasowy. W dużej części nikt nie bada współczynnika odrzuceń, który może wskazać, które podstrony są skonstruowane w nieatrakcyjny sposób, jeśli chodzi o zawartość merytoryczną, jak i graficzną. Niewiele osób zastanowi się, czy może czas zmienić zbyt rozbudowany formularz kontaktowy, jeśli występuje duża ilość odwiedzin w tej części serwisu w stosunku do wysłanych zapytań. Dzięki zrozumieniu danych, wyłapiemy nieefektywne reklamy, dostosujemy linkowanie wewnętrzne, eksponując bardziej atrakcyjne elementy struktury strony czy będziemy też w stanie wychwycić zbyt dużą grafikę powodującą wolniejsze działanie serwisu.
Brak odpowiedniej optymalizacji strony
SEO (a także SEM) to nie fizyka molekularna – kilka przeczytanych artykułów i samemu można zacząć poprawianie pozycji w wyszukiwarce oraz zoptymalizować zawartość dla użytkownika. Warto wykorzystać uznane platformy, takie jak WordPress, które umożliwiają zautomatyzowanie procesów optymalizacyjnych. Można także wykorzystać rady specjalistów skupionych wokół społeczności SEO. Często spotykamy się z sytuacją, kiedy wystarczy dodać unikalne opisy i tytuły dla artykułów – nagle, dzięki temu prostemu zabiegowi, zdobywamy użytkowników, klientów, uznanie, pieniądze, kobiety i zapiekanki:)
Brak odpowiedniego rozpoznania konkurencji
Braki lub błędy w określeniu najgroźniejszego konkurenta oraz strategii rozwoju własnej firmy w internecie w stosunku do rywali to ciężki grzech. Przenosimy przyzwyczajenia i stereotypy z rynku offline, nie uwzględniając czynników wpływających na popularność w sieci, bo zdarza się, że te dwa światy są zupełnie różne. Będziemy współzawodniczyć nie tylko z firmą na tej samej ulicy, ale – w zależności od przypadku – także z każdym innym przedsiębiorstwem z danej branży w Polsce. Warto przeanalizować założenia kampanii, wyzbyć się przyzwyczajeń z podwórka oraz odważnie stanąć w szranki bez kompleksów.
Zmorą każdej agencji reklamowej jest wymóg narzucony przez klienta dotyczący czerpania złych wzorców pochodzących od konkurencji. To, że firma A napisała na opakowaniu „najlepszy jogurt naturalny”, nie oznacza, że my powinniśmy zrobić opakowanie z hasłem „jogurt naturalny – najlepszy”. Tym bardziej w internecie w zakresie działań wizerunkowych nie powinniśmy ślepo naśladować stylistykę i formy ogólnie uznane w danej branży – nie każda strona, ulotka czy baner pizzerii powinny być w kolorach żółtym i czerwonym, nie każda witryna sklepu z sukniami ślubnymi musi być przesłodzona rozmarzonymi modelkami w prześwietlonych pomieszczeniach.
Drodzy Klienci, konkurencja to zrządzenie losu. Dzięki niej możemy zbudować wyróżniającą się jakość, możemy być lepsi. Ale żeby osiągnąć ten cel, należy w pierwszej kolejności spojrzeć szerzej oraz dokonać rozpoznania terenu, wychodząc poza dzielnicę czy nawet miasto.
Co można z tym fantem począć? Dysponując czasem i środkami, które są niezbędne do testów, można wszystkie sugestie wdrożyć samodzielnie. W innym przypadku można skontaktować się z firmą, która zajmie się tym za nas.